STATUT KOŁA
Związek
Żołnierzy Wojska Polskiego jest dobrowolnym, demokratycznym oraz samorządowym
Stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów ustawy o stowarzyszeniach z
dnia 7 kwietnia 1989 roku.
Zasadniczymi celami działania Związku jest: obrona czci, honoru i godności żołnierzy zawodowych, ochrona nabytych praw i interesów, utrzymanie więzi pomiędzy byłymi żołnierzami zawodowymi, a macierzystymi jednostkami, propagowanie tradycji i historii oręża polskiego jak również umocnienie koleżeństwa oraz organizowanie pomocy dla potrzebujących emerytów i rencistów wojskowych i ich rodzin.
Organem prasowym Związku Żołnierzy Wojska Polskiego jest "Głos Weterana i Rezerwisty".
Struktura organizacyjna Związku Żołnierzy Wojska Polskiego obejmuje:
- organizacje krajową z władzami naczelnymi /Zarząd Główny/;
- organizacje wojewódzkie /rejonowe/ z władzami wojewódzkimi /rejonowymi/;
- koła jako podstawowe jednostki organizacyjne.
STATUT - Związku Żołnierzy Wojska Polskiego jest dostępny:
na stronie Zarządu Głównego Związku Żołnierzy Wojska Polskiego :
Zasadniczymi celami działania Związku jest: obrona czci, honoru i godności żołnierzy zawodowych, ochrona nabytych praw i interesów, utrzymanie więzi pomiędzy byłymi żołnierzami zawodowymi, a macierzystymi jednostkami, propagowanie tradycji i historii oręża polskiego jak również umocnienie koleżeństwa oraz organizowanie pomocy dla potrzebujących emerytów i rencistów wojskowych i ich rodzin.
Organem prasowym Związku Żołnierzy Wojska Polskiego jest "Głos Weterana i Rezerwisty".
Struktura organizacyjna Związku Żołnierzy Wojska Polskiego obejmuje:
- organizacje krajową z władzami naczelnymi /Zarząd Główny/;
- organizacje wojewódzkie /rejonowe/ z władzami wojewódzkimi /rejonowymi/;
- koła jako podstawowe jednostki organizacyjne.
STATUT - Związku Żołnierzy Wojska Polskiego jest dostępny:
na stronie Zarządu Głównego Związku Żołnierzy Wojska Polskiego :
http://www.zzwp.pl/strona-glowna/
PEŁNA TREŚĆ ZNOWELIZOWANEGO STATUTU ZWIĄZKU
STATUT
ZWIĄZKU ŻOŁNIERZY WOJSKA
POLSKIEGO
TEKST JEDNOLITY
uwzględniający zmiany
wprowadzone przez
XII Krajowy Zjazd
Delegatów
w dniu 21czerwca 2022 r.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Związek Żołnierzy Wojska Polskiego, zwany
dalej „Związkiem”, jest dobrowolnym, demokratycznym oraz
samorządnym
stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia
1989r. „Prawo o
stowarzyszeniach” (Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 z późn.
zm.) oraz niniejszego Statutu.
2. 1) Związek kontynuuje chlubny dorobek i
tradycje Wojska Polskiego;
2) dziedziczy: a) wojenne i pokojowe tradycje
Związku Oficerów Rezerwy RP oraz jego następców, w tym Związku
Oficerów Służby
Stałej II RP i Związku Kadetów II RP;
b) dorobek Klubów Oficerów Rezerwy i Związku
Byłych
Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego.
3. Dewizą Związku jest hasło: „ Zawsze
Wierni Ojczyźnie”.
4. Głównymi celami Związku są:
1) integrowanie środowiska byłych i obecnych
żołnierzy wokół spraw obronnych państwa polskiego oraz tradycji
walki narodu
polskiego o wolność, niepodległość i suwerenność;
2) wspieranie byłych i obecnych żołnierzy w
obronie ich praw nabytych w czasie służby wojskowej i pracy,
udzielanie im
pomocy prawnej i socjalnej;
3) utrzymywanie i rozwój więzi koleżeńskich
byłych i obecnych żołnierzy.
5. Związek jest organizacją pożytku
publicznego.
6. Związek ustanowił Fundację Pomocy
Emerytom i Rencistom Wojskowym.
7. Świętem Związku jest dzień 14 czerwca.
8. Członkowie Związku, w sprawach
związkowych, zwracając się do siebie stosują formę grzecznościową „Koleżanko”,
„Kolego”.
§ 2
1. Związek działa na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Siedzibą władz naczelnych Związku jest
miasto stołeczne Warszawa.
3. Związek może tworzyć (rozwiązywać)
terenowe jednostki organizacyjne.
4. Terenowymi jednostkami organizacyjnymi
Związku są:
1) organizacje wojewódzkie i rejonowe;
2) koła.
§ 3
1. Związek posiada osobowość prawną.
2. Organizacje wojewódzkie i rejonowe mogą
nabyć osobowość prawną za zgodą Zarządu Głównego.
3. Związek nie odpowiada za zobowiązania
terenowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność
gospodarczą.
a)
Zarząd Główny ma prawo nie wyrazić zgody na prowadzenie przez organizację
wojewódzką i rejonową działań
niezgodnych z celami statutowymi Związku lub
takich, które zdaniem Zarządu Głównego mogą zaszkodzić
wizerunkowi Związku.
4.
Nazwa Związku jest prawnie zastrzeżona.
§
4
1.
Związek ma prawo posiadania hymnu oraz sztandaru, a także używania pieczęci,
od-znak i oznak według wzorów
zgodnych z ustawami oraz przepisami wykonawczymi.
2.
Wzór sztandaru ustanawia Krajowy Zjazd Delegatów lub Zarząd Główny w drodze
uchwały.
3.
Do posiadania sztandaru uprawnieni są: Zarząd Główny, zarządy wojewódzkie i
rejonowe oraz koła Związku.
4.
Procedury nadania sztandaru określa Zarząd Główny w formie uchwały.
5.
Wzory odznak związkowych (honorowych i organizacyjnych) ustanawia Krajowy Zjazd
Delegatów lub Zarząd
Główny w formie uchwały, określając także zasady i tryb
ich na-dawania i noszenia.
§
5
1.
Związek ma prawo posiadać własny organ prasowy.
2.
Władze i członkowie Związku dzięki stałej prenumeracie przyczyniają się do
rozwoju swego organu prasowego.
§
6
1.
Działalność Związku polega na pracy społecznej jego członków. Do prowadzenia
spraw związkowych mogą być
zatrudniani pracownicy. Zarząd danego szczebla
określa ich zadania oraz w ramach własnego budżetu określa
wysokość ich
wynagrodzeń.
2.
Osoby pełniące w Związku określone w Statucie funkcje z wyboru mogą na mocy
uchwały Zarządu Głównego,
zarządu wojewódzkiego lub rejonowego - być
zatrudnione w charakterze pracowników.
3.
Wysokość wynagrodzenia osób, o których mowa w ust. 2 określa Zarząd Główny, zarząd wojewódzki lub
rejonowy w drodze uchwały.
4.
Osoba wybrana na funkcję Prezesa Związku, nie może pełnić funkcji we władzach
lub organach kontroli spółek
oraz fundacji utworzonych przez Związek.
5.
W umowach między Związkiem, a członkiem Zarządu Głównego, zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego oraz w
sporach z nim, Związek reprezentuje członek właściwej
komisji rewizyjnej wskazany w uchwale komisji lub
pełnomocnik powołany uchwałą
Krajowego Zjazdu Delegatów lub zjazdu właściwego szczebla.
§
7
1.
Związek w swej działalności statutowej zachowuje neutralność partyjną i zasadę
tolerancji światopoglądowej.
2.
Przynależność do Związku nie ogranicza prawa jego członków jako obywateli do
działalności w legalnie
funkcjonujących w kraju partiach politycznych,
organizacjach społecznych lub kombatanckich, a także do
kandydowania do Sejmu i
Senatu, Parlamentu Europejskiego oraz organów samorządu terytorialnego, jak
również
do przynależności do związków wyznaniowych.
3.
Związek oraz jego terenowe jednostki organizacyjne mogą popierać swoich
członków ubiegających się o mandat w
wyborach do Sejmu i Senatu RP oraz
Parlamentu Europejskiego, a także w wyborach do władz samorządu
terytorialnego.
4.
Związek i jego członkowie mają prawo wypowiadać się w sprawach publicznych.
§
8
Czas
istnienia Związku jest nieograniczony.
§
9
1.
Związek, na mocy uchwały Zarządu Głównego, może należeć do organizacji międzynarodowych oraz być
członkiem związku stowarzyszeń ( federacji ) działających w
kraju, jeżeli cele i metody działania tych organizacji nie
pozostają w
sprzeczności z ustawodawstwem Rzeczypospolitej Polskiej i Statutem Związku oraz
nie naruszają
zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których
Rzeczypospolita Pol-ska jest stroną.
2.
Związek, na mocy uchwały Zarządu Głównego, może ustanawiać fundacje do
realizacji celów statutowych.
3.
Jednostki organizacyjne Związku mogą nawiązywać współpracę lub zawierać
porozumienia z organami władzy
publicznej, instytucjami i jednostkami
wojskowymi oraz z organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami
istniejącymi na
obszarze ich działania, a także z organizacjami o podobnym charakterze,
funkcjonującymi w
państwach członkowskich NATO, w ramach ogólnie obowiązujących
zasad oraz zgodnie z celami działania
Związku.
Rozdział
II
CELE
I FORMY DZIAŁANIA
§
10
1.
Celami działalności Związku są:
1)
obrona praw i interesów byłych i obecnych żołnierzy oraz ich rodzin,
inicjowanie działań na rzecz poprawy
warunków socjalnych, zdrowotnych i
kulturalnych środowiska. Organizowanie opieki dobrosąsiedzkiej,
wolontariatu,
rehabilitacji i kole- żeńskiej samopomocy dla osób chorych i niedołężnych, ich
współmałżonków, a
także pomocy socjalnej dla osób najbardziej potrzebujących;
2)
integracja środowiska byłych i obecnych żołnierzy poprzez wspólne uczestnictwo
w obchodach świąt
państwowych i wojskowych, rocznicach wydarzeń związanych z
czynem zbrojnym żołnierza polskiego,
organizowanie podróży
wojskowo-historycznych i krajoznawczych oraz uroczystości rodzinnych i
rocznicowych;
3)
obrona czci, honoru i godności żołnierza polskiego oraz kształtowanie
środowiskowej solidarności i więzi z
żołnierzami pełniącymi czynną służbę
wojskową;
4)
kultywowanie w środowisku członków Związku i wśród społeczeństwa, zwłaszcza
młodego pokolenia, tradycji
walk niepodległościowych narodu polskiego, czynu
zbrojnego polskiego żołnierza na wszystkich frontach II wojny
światowej, w
ruchu oporu, promowanie powojennej, pokojowej żołnierskiej służby Ojczyźnie,
opieka nad
miejscami pamięci narodowej i grobami poległych żołnierzy;
5)
upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa oraz
podtrzymywanie wiedzy fachowej,
kondycji fizycznej i strzeleckiej;
6)
wykonywanie świadczeń o charakterze edukacyjno – wychowawczym.
7)
działania na rzecz wzmacniania aktywności seniorów oraz ich kondycji
psychofizycznej, przeciwdziałające
poczuciu osamotnienia i bezradności osób starszych.
2.
Cele wymienione w ust. 1 Związek realizuje przez:
1)
współpracę z organami władzy publicznej w zakresie kształtowania korzystnych
dla środowiska rozwiązań
prawnych oraz polityki zdrowotnej i socjalnej, a także
w pozostałych sprawach będących przedmiotem działalności
Związku;
2)
współdziałanie z Ministerstwem Obrony Narodowej, Siłami Zbrojnymi RP i innymi
re-sortami rządowymi w
zakresie upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz
obronności, kultywowania tradycji walk
niepodległościowych oraz zapewnienia
zorganizowanej opieki chorym, niedołężnym byłym i obecnym żołnierzom,
ich współmałżonkom,
a także w zakresie pomocy socjalnej najbardziej potrzebującym;
3)
uczestniczenie w organizowaniu oraz obchodach świąt państwowych i wojskowych,
rocznic wydarzeń
historycznych, walk niepodległościowych;
4)
inspirowanie i udział w opiece nad miejscami pamięci narodowej oraz grobami poległych żołnierzy;
5)
organizowanie zawodów oraz imprez sportowo-obronnych, podróży wojskowo-historycznych,
krajoznawczych,
imprez kulturalnych, spotkań towarzyskich i rodzinnych;
6)
prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej na rzecz środowiska służb
mundurowych, młodzieży,
mieszkańców regionu i kraju;
7)
upowszechnianie wśród członków Związku wiedzy o przysługujących im uprawnieniach,
organizowanie spotkań z
przedstawicielami władz wojskowych i samorządowych,
instytucji obsługujących społeczeństwo, a także
organizowanie szkolenia
poszerzającego wiedzę członków Związku;
8)
wspieranie działalności i udzielanie pomocy Fundacji Pomocy Emerytom i
Rencistom Wojskowym w zdobywaniu
funduszy na realizację statutowych celów
Fundacji;
9)
wspieranie akcji pozyskiwania 1% podatku należnego na realizację statutowych celów
Związku;
10)
współpracę z wojskowymi instytucjami emerytalnymi, zwłaszcza w dziedzinie
wykorzystania funduszu
socjalnego.
Rozdział
III
CZŁONKOWIE
ZWIĄZKU, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§
11
1.
Członkowie Związku dzielą się na:
1)
zwyczajnych;
2)
honorowych;
3)
wspierających.
2.
Dowodem przynależności do Związku jest legitymacja członkowska, której wzór
określa Zarząd Główny.
§
12
1.
Członkami zwyczajnymi Związku mogą być:
1)
żołnierze, którzy pełnili w Wojsku Polskim zawodową służbę wojskową;
2)
oficerowie i podchorążowie rezerwy, chorążowie, podoficerowie oraz szeregowi
re-zerwy, którzy nie pełnili
zawodowej służby wojskowej;
3)
żołnierze, którzy pełnili służbę w Wojskach Ochrony Pogranicza, Straży Granicznej
oraz w innych jednostkach
lub instytucjach podległych Ministerstwu Spraw
Wewnętrznych i Administracji;
4)
żołnierze zawodowi w służbie czynnej mogą być członkami zwyczajnymi Związku na
zasadach określonych
w ustawie;
5)
małżonki i małżonkowie oraz pełnoletni członkowie rodzin żołnierzy wymienionych
w ust. 1 pkt 1, 2, 3 i pkt 4;
6)
wdowy (wdowcy) po zmarłych żołnierzach wymienionych w ust.1 pkt 1, 2, 3 i pkt
4;
7)
osoby przeniesione do rezerwy, bez odbycia służby wojskowej, utożsamiające się
z celami Związku
określonymi w niniejszym Statucie;
8)
osoby zainteresowane działalnością Związku, które zadeklarują chęć realizacji
jego celów statutowych.
2.
Członkiem Związku nie może być osoba:
1)
w stosunku do której prawomocnie orzeczono środek karny wydalenia z zawodowej
służby wojskowej
lub degradację;
2)
prawomocnie skazana za przestępstwa popełnione w wyniku motywacji zasługującej
na szczególne potępienie;
3)
w stosunku do której orzeczono środek karny pozbawienia praw publicznych.
§
13
1.
Decyzję o przyjęciu na członków zwyczajnych Związku podejmuje zarząd koła w formie
uchwały i przedstawia o
tym informację na najbliższym walnym zebraniu członków
koła.
2.
Od uchwały o odmowie przyjęcia do Związku zainteresowanemu przysługuje odwoła
nie do walnego zebrania
członków koła.
3.
Decyzja negatywna walnego zebrania członków koła jest ostateczna i nie podlega
za skarżeniu.
§
14
Członkowie
zwyczajni Związku mają prawo:
1)
wybierać i być wybierani do wszystkich władz Związku;
2)
uczestniczyć w walnych zebraniach członków macierzystego koła z głosem decydującym
oraz w uroczystościach
i imprezach organizowanych przez koła;
3)
brać udział w posiedzeniach władz Związku, na których są podejmowane decyzje
ich dotyczące;
4)
uzyskiwać bieżące informacje o uchwałach i działalności wszystkich instancji
Związku;
5)
wysuwać postulaty i wnioski wobec władz Związku oraz oceniać i poddawać krytyce działalność Związku
(zarówno jego władz jak i poszczególnych jego członków);
6)
korzystać z pomocy socjalnej Związku;
7)
odwoływać się do władz Związku na zasadach określonych w Statucie;
8)
być wyróżniani i odznaczani za działalność związkową;
9)
nosić odznakę organizacyjną Związku;
10)
reprezentować Związek na zewnątrz z upoważnienia jego władz;
11)
do pogrzebu zgodnie z Ceremoniałem wojskowym lub Poradnikiem ceremonialnym ZŻWP
z udziałem
delegacji Związku.
§
15
Członkowie
zwyczajni Związku są zobowiązani:
1)
przestrzegać postanowień Statutu i uchwał władz Związku;
2)
realizować cele Związku, brać aktywny udział w jego działalności i propagować
go na zewnątrz;
3)
przestrzegać zasad honor u i godności oraz obyczajów żołnierzy Wojska Polskiego,
zasad współżycia
społecznego i umacniać więzi koleżeńskie;
4)
dbać o dobre imię Związku;
5)
należeć do jednego z kół Związku, opłacać składki członkowskie.
§
16
1.
Honorowym członkiem Związku jest osoba, której na wniosek jednostek organizacyjnych
związku lub z własnej
inicjatywy Zarząd Główny, w drodze uchwały nadał ten tytuł.
2.
Tytuł honorowego członka Związku może być nadany członkom zwyczajnym, szczególnie
zasłużonym dla Związku,
wyróżnionym odznaką honorową “Za zasługi dla Związku”
oraz wpisem do honorowej księgi zasłużonych dla
Związku.
3.
Za wybitne zasługi dla Związku, organizacji wojewódzkiej lub rejonowej i koła,
tytuł honorowego członka może
być nadany osobom niespełniającym wymogów
określonych w ust.2.
4.
Członkowie honorowi są otaczani powszechnym szacunkiem i zapraszani do udziału
w uroczystościach
i imprezach organizowanych przez Związek.
§
17
1.
Wspierającym członkiem Związku może być osoba fizyczna lub prawna honorująca
cele statutowe Związku
i udzielająca mu, lub jego członkom, pomocy w każdej formie.
2.
Członkowie wspierający Związku korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym
określonym w § 14,
pkt. 3, 5, 8. Mogą uczestniczyć w walnych zebraniach
członków koła z głosem doradczym oraz w uroczystościach
i imprezach organizowanych
przez koła.
3.
Decyzję o przyjęciu w poczet członków wspierających podejmuje Prezydium Zarządu
Głównego, na wniosek
jednostek organizacyjnych związku lub z własnej inicjatywy.
4.
Ustanie członkostwa wspierającego następuje w drodze uchwały Prezydium Zarządu
Głównego z powodu;
a)
pisemnej rezygnacji,
b)
nieprzestrzegania postanowień statutu oraz uchwał władz Związku,
c)
śmierci członka lub utraty osobowości prawnej.
5.
Od uchwały Prezydium Zarządu Głównego w przedmiocie utraty członkostwa wspierającego
członkowi
przysługuje odwołanie do Krajowego Zjazdu Delegatów.
§
18
Za
zasługi w realizacji celów Związku mogą być udzielane następujące wyróżnienia:
1)
nadanie tytułu honorowego prezesa Związku, honorowego prezesa zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego,
honorowego prezesa koła;
2)
nadanie tytułu honorowego członka Związku;
3)
wpis do honorowej księgi zasłużonych dla Związku;
4)
wpis do honorowej księgi zasłużonych organizacji wojewódzkiej lub rejonowej;
5)
nadanie tytułu „ Człowieka Roku Związku”;
6)
nadanie odznaki honorowej “Za Zasługi dla Związku”;
7)
nadanie orderu, krzyża, medalu lub odznaki okolicznościowej;
8)
wręczenie dyplomu uznania lub listu gratulacyjnego;
9)
udzielenie pochwały.
§
19
1.
Tytuł honorowego prezesa Związku nadaje Krajowy Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego
w drodze uchwały.
2.
Tytuł honorowego prezesa zarządu wojewódzkiego lub rejonowego Związku nadaje
wojewódzki lub rejonowy
zjazd delegatów w drodze uchwały na wniosek zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego.
3.
Tytuł honorowego prezesa koła nadaje walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze
członków koła na wniosek
zarządu koła w drodze uchwały.
4.
Przepisy § 16 ust.3 stosuje się również do wyróżnionych tytułem honorowym wymienionym
w ust. 1-3.
5.
Wpisu do honorowej księgi zasłużonych dla Związku, nadanie tytułu „ Człowieka
Roku Związku” oraz nadanie
odznaki honorowej “Za Zasługi dla Związku”
dokonuje się na podstawie uchwały Zarządu Głównego na wniosek
Prezydium Zarządu
Głównego.
6.
Wpisu do honorowej księgi zasłużonych dla organizacji wojewódzkiej lub
rejonowej dokonuje się na podstawie
uchwały zarządu wojewódzkiego na wniosek
prezydium zarządu wojewódzkiego.
7.
Odznaczenia i wyróżnienia związkowe nadają: Prezydium Zarządu Głównego, prezydium
zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego oraz zarząd koła zgodnie z zasadami i
trybem ich nadawania.
8.
Udzielenia pochwały dokonują
władze Związku wymienione w ust. 7.
§
20
Za
wybitne zasługi dla obronności kraju lub wyróżniającą się działalność społeczną
władze Związku mogą występować do właściwych organów władzy publicznej lub
organizacji społecznych o wyróżnienie członków Związku. Wnioski te mogą
dotyczyć:
1)
nadania orderu, odznaczenia państwowego, resortowego albo odznaki;
2)
mianowania na wyższy stopień wojskowy;
3)
wyróżnienia przez popularyzowanie osiągnięć w środkach masowego przekazu;
4)
wręczenia dyplomu uznania lub listu gratulacyjnego;
5)
włączenia do składu delegacji władz Związku na uroczystości państwowe, wojskowe
i inne imprezy.
§
21
Ustanie
członkostwa zwyczajnego w Związku następuje w przypadku:
1)
rezygnacji pisemnej złożonej do zarządu koła;
2)
skreślenia z ewidencji dokonanej przez zarząd koła z powodu:
a)
zalegania z opłatą składki członkowskiej przez dwanaście miesięcy po
uprzednim pisemnym wezwaniu
zainteresowanego do wpłacenia składki członkowskiej
w określonym terminie;
b)
prawomocnego orzeczenia środka karnego wydalenia z zawodowej służby wojskowej
lub degradację;
c)
prawomocnego skazania za przestępstwa popełnione w wyniku motywacji
za-sługującej na szczególne
potępienie;
d)
orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych;
3)
wykluczenie ze Związku przez zarząd koła z własnej inicjatywy lub wniosku sądu
koleżeńskiego szczebla
wojewódzkiego lub rejonowego w przypadku:
a)
działalności sprzecznej ze statutem oraz uchwałami władz Związku;
b)
nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w pracach i zebraniach koła przez
12
miesięcy;
§
22
Za
nierealizowanie zadań ujętych w § 15 pkt 1–5 Sąd Koleżeński organizacji
wojewódzkiej lub rejonowej może stosować następujące kary organizacyjne:
1)
upomnienie;
2)
naganę;
3)
zakaz pełnienia funkcji we władzach Związku na określony czas lub na stałe;
4)
zawieszenie w prawach członkowskich na określony czas;
5)
wnioskowanie do Zarządu Koła o wykluczenie ze Związku.
§
23
1.
Od uchwały Zarządu Koła dotyczącej ukarania karą wymienioną w § 21 ust. 3 lit.
a i b przysługuje członkowi
Związku odwołanie do Walnego Zebrania Członków
Koła.
2.
Członkowi Związku ukaranemu kara wymienioną w § 22 na mocy orzeczenia Sądu
Koleżeńskiego przysługuje
odwołanie na zasadach i w trybie określonym w § 37
ust. 1 i § 53 ust. 3 Statutu.
Rozdział
IV
STRUKTURA
ORGANIZACYJNA ZWIĄZKU
§
24
Struktura
organizacyjna Związku obejmuje:
1)
organizację krajową z władzami naczelnymi;
2)
organizacje wojewódzkie i rejonowe z władzami wojewódzkimi i rejonowymi;
3)
koła - jako podstawowe jednostki organizacyjne.
§
25
1.
Władze naczelne, wojewódzkie i rejonowe Związku są wybierane w głosowaniu tajnym,
przy nieograniczonej
liczbie kandydatów z udziałem, co najmniej 2/3 osób uprawnionych
do głosowania.
2.
Władze koła mogą być wybierane w głosowaniu tajnym lub jawnym, przy nieograniczonej
liczbie kandydatów,
w zależności od decyzji walnego zebrania sprawozdawczo –
wyborczego członków, podjętej zwykłą większością
głosów członków uczestniczących
w głosowaniu.
3.
Wybranym do władz jest kandydat, który mieści się w limicie ustalonym przez walne
zebranie lub zjazd delegatów
oraz uzyskał ponad 50% głosów członków (delegatów)
uczestniczących w głosowaniu.
4.
Decyzje władz Związku podejmowane są w formie uchwał w głosowaniu jawnym,
zwykłą większością głosów,
w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych
do głosowania, chyba, że statut stanowi inaczej
oraz wymagają za-protokołowania
lub mogą stanowić załącznik do protokołu posiedzenia.
5.
Nie można zostać członkiem władz Związku na tym samym szczeblu, będąc w związku
małżeńskim, konkubinacie
albo w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub
podległości z tytułu zatrudnienia, z innym członkiem tych władz.
Na tym samym
szczeblu władz Związku można być członkiem tylko jednego organu władzy.
6.
Liczba wybieranych delegatów na wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów winna
być proporcjonalna do liczby
członków koła, a na Krajowy Zjazd Delegatów proporcjonalna
do liczby członków organizacji wojewódzkiej lub
rejonowej. Delegaci zachowują
mandat przez okres kadencji władz. Szczegółowe zasady dotyczące organizacji
i
przeprowadzenia wojewódzkich lub rejonowych zjazdów delegatów określa zarząd
wojewódzki lub rejonowy,
a Krajowego Zjazdu Delegatów – Zarząd Główny.
7.
1) każdy z członków władz Związku może w czasie kadencji zrezygnować z
pełnienia funkcji;
2)
w razie wakatu na funkcji prezesa Związku, prezesa zarządu wojewódzkiego lub
re- jonowego oraz w
przypadkach określonych w § 21 Statutu dotyczących tych
osób, nowego prezesa Związku wybiera
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów w
trybie § 29 Statutu, a prezesa zarządu wojewódzkiego lub
rejonowego wybiera
nad- zwyczajny wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów w trybie § 45Statutu.”
3)
w przypadku wystąpienia wakatu we władzach naczelnych, wojewódzkich lub
re-jonowych w trakcie kadencji,
skład osobowy tych władz jest uzupełniany
spośród delegatów (członków) w drodze kooptacji. Kooptacji
dokonują pozostali
członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać
nie więcej
niż 1/3 składu organu pochodzącego z wyboru. Natomiast w sytuacji
wystąpienia wakatu we władzach Koła,
składy tych władz uzupełniane są w drodze
wyborów uzupełniających przez Walne Zebranie Członków Koła.
4)
odwołania członków władz Związku dokonują władze uprawnione do ich powoływania.
8.
Kadencja wszystkich władz Związku trwa 4 lata.
9.
Władze Związku są obowiązane:
1)
rozpatrywać wnioski, prośby i zażalenia
członków Związku oraz informować zainteresowanych
o sposobie załatwienia zgłoszonych spraw;
2)
systematycznie informować członków Związku o podjętych uchwałach oraz o dokumentach
normatywno-
prawnych dotyczących Związku i jego członków.
10.
Władze naczelne, wojewódzkie lub rejonowe opracowują regulaminy organizacyjne,
w których określają zakres
działania władz oraz obowiązki osób pełniących
kierownicze funkcje.
Rozdział
V
WŁADZE
NACZELNE ZWIĄZKU
§
26
Władzami
naczelnymi Związku są:
1)
Krajowy Zjazd Delegatów;
2)
Zarząd Główny;
3)
Główna Komisja Rewizyjna;
4)
Główny Sąd Koleżeński.
A.
KRAJOWY ZJAZD DELEGATÓW
§
27
1.
Krajowy Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą Związku.
2.
Krajowy Zjazd Delegatów zwołuje się, jako zwyczajny lub nadzwyczajny.
3.
W Krajowym Zjeździe Delegatów udział biorą:
1)
z głosem decydującym delegaci wybrani na wojewódzkich i rejonowych zjazdach
delegatów;
2)
z głosem doradczym,
3)
członkowie prezydium władz naczelnych niebędący delegatami,
4)
prezesi zarządów wojewódzkich i rejonowych niebędący delegatami,
5)
osoby zaproszone przez Prezydium Zarządu Głównego.
4.
Do naczelnych władz Związku mogą kandydować:
1)
delegaci;
2)
członkowie zwyczajni niebędący delegatami, którzy uzyskali pisemną aprobatę na
kandydowanie zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego i zostali zgłoszeni przez
komisję wyborczą wybraną przez Zjazd lub zgłoszeni
przez delegatów w czasie
obrad Zjazdu, a ich kandydatury zostały przyjęte przez Zjazd. Liczba kandydatów
niebędących delegatami nie może przekroczyć 20% ogólnej liczby kandydatów.
§
28
1.
Zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów jest zwoływany przez Zarząd Główny co 4 lata.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad Krajowego Zjazdu Delegatów Zarząd Główny
powiadamia osoby wymienione
w § 27 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a, b, c, co najmniej
na miesiąc przed terminem Zjazdu.
3.
Krajowy Zjazd Delegatów obraduje na podstawie każdorazowo uchwalonego przez
siebie
regulaminu obrad
zaproponowanego przez Zarząd Główny.
§
29
1.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwoływany jest:
1)
z inicjatywy Zarządu Głównego;
2)
na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej;
3)
na pisemny wniosek co najmniej ½ ogólnej liczby zarządów wojewódzkich i rejonowych.
2.
Zarząd Główny zwołuje Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów w terminie do 6 miesięcy
od daty podjęcia
uchwały lub otrzymania wniosku. Zjazd obraduje nad sprawami,
dla których został zwołany. W Nadzwyczajnym
Krajowym Zjeździe Delegatów biorą
udział, z głosem decydującym delegaci wybrani na ostatnich wojewódzkich
i
rejo-nowych zjazdach delegatów oraz osoby wymienione w § 27 ust. 3, pkt 2
Statutu. Po-stanowienia § 28 ust. 2, 3
Statutu stosuje się również do
Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów.
§
30
Do
kompetencji Zjazdu Krajowego Delegatów należy:
1)
uchwalanie programu i głównych kierunków działania Związku;
2)
rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego
Sądu Koleżeńskiego;
3)
ocena działalności Związku i jego władz naczelnych, podejmowanie uchwał odnoszących
się do tej działalności,
a także rozpatrywanie wniosku dotyczącego udzielenia
absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu;
4)
wybór prezesa Związku;
5)
wybór członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu
Koleżeńskiego;
6)
podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady Zjazdu;
7)
uchylanie uchwał zjazdów organizacji wojewódzkich lub rejonowych zawieszonych
przez Zarząd Główny w myśl
postanowienia § 32 ust. 2 pkt 16;
8)
uchwalanie statutu Związku lub jego zmian;
9)
ustanawianie wzoru sztandaru Związku, odznak związkowych (honorowych i
organizacyjnych), a także ich
zmiany;
10)
nadawanie – na wniosek Zarządu Głównego - tytułu honorowego prezesa Związku;
11)
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Związku i przeznaczenia jego majątku.
B.
ZARZĄD GŁÓWNY
§
31
1.
Prezes Związku wchodzi w skład Zarządu Głównego i Prezydium Zarządu Głównego
oraz
im przewodniczy.
1a.
Prezes Związku, z zastrzeżeniem § 66 ust. 1, reprezentuje Związek wobec organów
władzy ustawodawczej,
wykonawczej, sądowniczej i samorządowej oraz organizacji
kombatanckich, żołnierskich, społecznych,
politycznych, młodzieżowych, a także
związków wyznaniowych w sprawach dotyczących działalności Związku.
2.
Zarząd Główny składa się z członków wybranych przez Zjazd Krajowy Delegatów.
Zarząd
Główny może liczyć
30 - 45 członków.
3.
Zarząd Główny pod przewodnictwem Prezesa Związku wybranego na Krajowym Zjeździe
Delegatów, na jego
wniosek, wybiera ze swego składu Prezydium Zarządu Głównego
w składzie 9–13 członków, w tym 1 - 3
wiceprezesów, sekretarza generalnego i
skarbnika - wiceprezesa.
4.
Zarząd Główny na wniosek Prezesa Związku może odwołać członka Prezydium
Za-rządu Głównego z powierzonej
mu funkcji w głosowaniu tajnym zwykłą
większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków Zarządu
Głównego uprawnionych do głosowania.
5.
W razie wakatu na stanowisku prezesa Związku oraz w przypadkach określonych w §
21 Statutu dotyczącym tej
osoby, nowego prezesa Związku wybiera Nadzwyczajny
Krajowy Zjazd Delegatów w trybie § 29 Statutu.
6.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się stosownie do potrzeb, co najmniej dwa
razy w roku.
7.
Posiedzenia Zarządu Głównego zwołuje Prezydium Zarządu Głównego, zawiadamiając
członków Zarządu
Głównego, przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej oraz
przewodniczącego Głównego Sądu Koleżeńskiego
na co najmniej 10 dni przed datą
posiedzenia, przesyłając im porządek obrad.
8.
Jeżeli członkowie Zarządu Głównego wyrazili zgodę w formie udokumentowanej, głosowanie
nad uchwałami poza
posiedzeniami Zarządu Głównego może odbywać się z
wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
9.
Możliwość udziału w posiedzeniu Zarządu Głównego przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej jest
wskazana w zawiadomieniu o posiedzeniu Zarządu Głównego,
zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa
i wykonywania prawa głosu.
10.
Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na
posiedzeniach Zarządu Głównego odbywa się przy zapewnieniu, co najmniej:
1)
transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek Zarządu
Głównego może się
wypowiadać w toku obrad;
3)
wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku
po-siedzenia.
11.
Członkowie Zarządu Głównego mogą wykonywać prawo głosu osobiście lub poprzez
pełnomocnika – członka
Zarządu Głównego. Pełnomocnictwo powinno być udzielone
na piśmie pod rygorem nie- ważności. Kopię
pełnomocnictwa dołącza się do
protokołu z posiedzenia Zarządu Głównego.
12.
Postanowienia ust. 8 - 12 stosuje się odpowiednio do członków Prezydium Zarządu
Głównego, a także zarządów
wojewódzkich i rejonowych oraz ich prezydiów.
§
32
1.
Zarząd Główny kieruje działalnością Związku w okresie między krajowymi zjazdami
de-legatów zgodnie z
postanowieniami Statutu oraz uchwałami Krajowego Zjazdu
Delegatów i odpowiada przed nim za swoją pracę.
2.
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Krajowego Zjazdu Delegatów;
2)
reprezentowanie Związku na zewnątrz - zgodnie z zasadami wymienionymi w regulaminie
uchwalonym przez
Zarząd Główny;
3)
ustalanie:
a)
instrukcji wyborczej w sprawie zwoływania wojewódzkich i rejonowych zjazdów
delegatów oraz trybu wyboru
delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów;
b)
projektu regulaminu obrad Krajowego Zjazdu Delegatów;
4)
uchwalanie planów działalności i budżetu Związku oraz zatwierdzanie sprawozdań
z
ich wykonania;
5)
wyrażanie opinii Związku w sprawach publicznych, opiniowanie projektów aktów
normatywnych dotyczących
środowiska byłych i obecnych żołnierzy oraz działalności
Związku;
6)
ustalanie szczegółowych zasad powoływania i rozwiązywania organizacji wojewódzkich
i rejonowych;
7)
podejmowanie decyzji w formie uchwały w sprawie ustanowienia fundacji;
8)
uchwalanie wysokości części składki członkowskiej na potrzeby władz naczelnych,
wojewódzkich
i rejonowych
Związku;
9)
zarządzanie majątkiem Związku i jego funduszami;
10)
udzielanie pomocy zarządom wojewódzkim i rejonowym w ich pracy, koordynowanie i
nadzorowanie ich
działalności;
11)
monitorowanie warunków socjalnych, zdrowotnych i kulturalnych członków Związku,
organizowanie opieki
dobrosąsiedzkiej, wolontariatu, rehabilitacji i
koleżeńskiej samopomocy, występowanie z wnioskami do
Ministerstwa Obrony
Narodowej oraz podległych mu instytucji i innych organów władzy publicznej w
sprawie
poprawy sytuacji środowiska;
12)
powoływanie komisji problemowych i innych organów pomocniczych Zarządu Głównego,
uchwalanie
regulaminów ich działania;
13)
występowanie z wnioskami o nadanie tytułu członka honorowego Związku;
14)
rozpatrywanie i zatwierdzanie okresowych sprawozdań Prezydium Zarządu Głównego;
15)
rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządów wojewódzkich i rejonowych;
16)
zawieszanie uchwał zjazdów organizacji wojewódzkich i rejonowych na czas nie
dłuższy niż rok oraz uchylanie
uchwał zarządów wojewódzkich i rejonowych -
jeżeli są niezgodne z przepisami prawa, postanowieniami Statutu
lub uchwałami
Zarządu Głównego;
17)
zawieszanie w czynnościach zarządów wojewódzkich i rejonowych na okres do
sześciu miesięcy - jeżeli ich
działalność jest niezgodna z przepisami prawa,
po-stanowieniami Statutu lub uchwałami Zarządu Głównego.
W razie zawieszenia
za-rządu wojewódzkiego lub rejonowego Zarząd Główny wyznacza swego
pełnomocnika,
który pełni czasowo funkcję prezesa zarządu wojewódzkiego lub
rejonowego i jednocześnie zgodnie z § 45 ust. 1
pkt 2 lit. a Statutu zwołuje
nadzwyczajny zjazd delegatów organizacji wojewódzkiej lub rejonowej;
18)
informowanie społeczeństwa o działalności Związku;
19)
składanie sprawozdań ze swej działalności na Krajowym Zjeździe Delegatów;
20)
zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Krajowych Zjazdów Delegatów;
21)
podejmowanie uchwał o przystąpieniu Związku do organizacji międzynarodowych i
związku stowarzyszeń
(federacji) bądź nawiązywanie z nimi współpracy, podpisywanie
porozumień, a także podejmowanie innych
uchwał w sprawach nie należących do
kompetencji innych władz Związku;
22)
występowanie z wnioskiem o nadanie przez Krajowy Zjazd Delegatów tytułu honorowego
prezesa Związku
i honorowego członka Związku, a także występowanie do organów
władzy publicznej o wyróżnienie szczególnie
zasłużonych członków Związku;
23)
ustalenie przedsięwzięć i opracowanie procedur związanych z uzyskaniem sztandaru;
24)
ustanawianie wzorów orderów, krzyży, odznak honorowych, medali i odznak okolicznościowych
Związku oraz
zasad i trybu ich nadawania;
25)
zawiązywanie spółek do prowadzenia działalności gospodarczej;
26)
powoływanie rzecznika prasowego Związku i kierowanie jego działalnością;
27)
określenie wzoru legitymacji członkowskiej;
28)
ustanowienie wzoru ubioru związkowego.
§
33
1.
W okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego działalnością Związku i pracą
Biura Związku kieruje
Prezydium Zarządu Głównego w ramach kompetencji
określonych w § 32 ust. 2 pkt 1, 2, 5, 9, 10, 11, 18 i 23
Statutu.
2.
Prezydium może podejmować w szczególnych przypadkach decyzje dotyczące zadań
Zarządu Głównego,
które wymagają akceptacji przez Zarząd Główny Związku na
najbliższym jego posiedzeniu.
3.
Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego są zwoływane stosownie do potrzeb, co
najmniej raz na kwartał.
Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego zwołuje
Sekretarz Generalny na polecenie Prezesa Związku.
4.
W posiedzeniach Zarządu Głównego i jego Prezydium mogą uczestniczyć osoby zaproszone
przez Prezydium
Zarządu Głównego. Postanowienia § 31 ust. 7 Statutu stosuje się
odpowiednio.
5.
Prezydium Zarządu Głównego składa Zarządowi Głównemu Związku sprawozdania ze
swej działalności,
a podjęte decyzje przedstawia do akceptacji na najbliższym
posiedzeniu Zarządu Głównego.
C.
Główna Komisja Rewizyjna
§
34
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Związku.
2.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 7-11 członków Prezydium Komisji.
4.
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej:
1)
nie mogą być członkami Zarządu Głównego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim,
we wspólnym
pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości
służbowej;
2)
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z
oskarżenia publicznego lub
przestępstwo skarbowe.
§
35
Do
kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrola stanu realizacji przez Zarząd Główny oraz zarządy wojewódzkie i
rejonowe, postanowień Statutu
Związku, przyjętej uchwały programowej Krajowego
Zjazdu De-legatów oraz postanowień zawartych w
dokumentach uchwalonych przez
Krajowy Zjazd Delegatów i Zarząd Główny Związku;
2)
kontrola, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Zarządu Głównego
Związku oraz zarządów
wojewódzkich i rejonowych wybranych przez Główną Komisję
Rewizyjną lub zaproponowanych przez Prezydium
Zarządu Głównego przede
wszystkim gospodarki finansowej, w tym sprawdzenie rozliczenia otrzymanych
dotacji budżetowych, planu dochodów i wydatków oraz rachunkowości w aspekcie
zgodności z przepisami,
a także innych dokumentów;
3)
na podstawie wyników kontroli przygotowanie i składanie Zarządowi Głównemu
co-rocznej informacji dotyczącej
działalności i wykonania budżetu oraz wyników
kontroli;
4)
przedstawienie sprawozdania na Krajowym Zjeździe Delegatów wraz z oceną
całokształtu działalności oraz
stanu gospodarki finansowej i majątkowej
Związku, a także złożenie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium
ustępującemu Zarządowi Głównemu;
5)
na wniosek Zarządu Głównego wyrażenie opinii w sprawie podjęcia przez Związek
działalności gospodarczej
w określonym zakresie oraz na zawiązanie spółki do
prowadzenia działalności gospodarczej;
6)
nadzorowanie działalności wojewódzkich i rejonowych komisji rewizyjnych Związku;
7)
organizowanie szkoleń dla przewodniczących wojewódzkich i rejonowych komisji
re- wizyjnych Związku;
8)
uczestniczenie przewodniczącego lub upoważnionego przedstawiciela (członka)
Ko-misji Rewizyjnej z głosem
doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego i jego
Prezydium;
9)
badanie i opracowywanie stanowisk w sprawach wniosków, skarg i zażaleń odnoszących
się do działalności
władz i organów Związku, a napływających od jego członków;
10)
udzielanie pomocy wojewódzkim i rejonowym komisjom rewizyjnym przy opracowywaniu
szczegółowych
zasad ich działania;
11)
występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów.
D.
Główny Sąd Koleżeński
§
36
1.
Główny Sąd Koleżeński składa się z 8 –11 członków. Główny Sąd Koleżeński wybiera ze swego składu
przewodniczącego i jego zastępcę
oraz
sekretarza - stanowiących Prezydium Sądu.
§
37
1.
Główny Sąd Koleżeński - jako pierwsza instancja - orzeka o odpowiedzialności
organizacyjnej członków Związku
w sprawach wynikających z pełnienia funkcji we
władzach naczelnych, wojewódzkich i rejonowych oraz - jako
druga instancja -
rozpatruje odwołania od orzeczeń wojewódzkich i rejonowych sądów koleżeńskich.
2.
Ponadto do kompetencji Głównego Sądu Koleżeńskiego należy:
1)
nadzorowanie działalności wojewódzkich i rejonowych sądów koleżeńskich;
2)
składanie sprawozdań ze swej działalności na Krajowym Zjeździe Delegatów;
3)
rozpatrywanie wszystkich spraw wymienionych w § 25 ust. 9 pkt.1 Statutu skierowanych
do Głównego Sądu
Koleżeńskiego.
3.
Główny Sąd Koleżeński może wymierzać kary organizacyjne wymienione w § 22 Statutu.
§
38
1.
Od orzeczeń Głównego Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji przysługuje
odwołanie do Głównego
Sądu Koleżeńskiego w terminie 30 dni od dnia doręczenia
orzeczenia.
2.
Główny Sąd Koleżeński rozpatruje sprawy w pierwszej instancji w trzyosobowych
zespołach orzekających,
w drugiej instancji w pięcioosobowym zmienionym
składzie.
3.
W skład zespołu orzekającego w drugiej instancji nie mogą wchodzić członkowie
Głównego Sądu Koleżeńskiego
biorący udział w wydaniu orzeczenia w pierwszej
instancji.
4.
Orzeczenia Głównego Sądu Koleżeńskiego wydane w drugiej instancji są ostateczne.
§
39
1.
Przewodniczący lub upoważniony przedstawiciel Głównego Sądu Koleżeńskiego ma
prawo uczestniczyć
w posiedzeniach Zarządu Głównego i jego Prezydium oraz
Głównej Komisji Rewizyjnej - z głosem doradczym.
2.
Szczegółowe zasady działania oraz tryb postępowania przed sądami koleżeńskimi
określa Główny Sąd
Koleżeński.
Rozdział
VI
WŁADZE WOJEWÓDZKIE I REJONOWE
§
40
Władzami
wojewódzkimi i rejonowymi są:
1)
wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów;
2)
zarząd wojewódzki lub rejonowy;
3)
wojewódzka lub rejonowa komisja rewizyjna;
4)
wojewódzki lub rejonowy sąd koleżeński.
§
41
1.
Zarząd Główny Związku w drodze uchwały określa nazwę, zasięg terytorialny oraz
miejscowość, w której mieści
się siedziba władz wojewódzkich lub rejonowych
Związku - przy uwzględnieniu podziału administracyjnego
państwa. Władze wojewódzkie
i rejonowe są równorzędnymi jednostkami organizacyjnymi Związku.
2.
Władze wojewódzkie i rejonowe Związku można tworzyć, gdy liczba członków w
kołach na danym terenie
przekracza pięćdziesiąt osób przy minimum dwu kołach.
3.
Rozwiązanie władz wojewódzkich i rejonowych Związku następuje wówczas, gdy:
1)
Wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów podejmie uchwałę o samorozwiązaniu;
2)
członkowie władz wojewódzkich lub rejonowych w sposób rażący nie przestrzegają
postanowień §15 Statutu;
3)
po zakończeniu czteroletniej kadencji władz, dwa kolejne wojewódzkie lub rejonowe zjazdy delegatów nie
wybiorą prezesa oraz członków zarządu wojewódzkiego
lub re-jonowego, wojewódzkiej lub rejonowej komisji
rewizyjnej oraz
wojewódzkiego lub re-jonowego sądu koleżeńskiego;
4)
władze organizacji wojewódzkiej lub rejonowej zaprzestały działalności
statutowej.
5)
organizacja wojewódzka lub rejonowa liczy mniej niż pięćdziesiąt osób.
4.
Uchwała Zarządu Głównego wskazuje władze wojewódzkie lub rejonowe Związku,
którym przyporządkowuje
się koła rozwiązanych władz wojewódzkich lub
rejonowych.
5.
Od uchwały Zarządu Głównego dotyczącej rozwiązania władz wojewódzkich lub
rejonowych Związku przysługuje
odwołanie do Krajowego Zjazdu Delegatów.
Uchwała Krajowego Zjazdu Delegatów jest ostateczna.
A.
WOJEWÓDZKI I REJONOWY ZJAZD DELEGATÓW
§
42
Wojewódzki
lub rejonowy zjazd delegatów jest najwyższą władzą Związku na terenie
określonym uchwałą Zarządu Głównego.
§
43
1.
Wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów zwołuje się jako zwyczajny lub nadzwyczajny.
2.
W wojewódzkim lub rejonowym zjeździe delegatów biorą udział:
1)
z głosem decydującym delegaci wybrani na walnych zebraniach
sprawozdaczo - wyborczych członków kół;
2)
z głosem doradczym:
a)
członkowie prezydiów władz wojewódzkich lub rejonowych oraz przedstawiciele
władz
naczelnych - niebędący delegatami;
b)
osoby zaproszone przez prezydium zarządu wojewódzkiego lub rejonowego.
3.
Do władz wojewódzkich lub rejonowych Związku mogą kandydować:
1)
delegaci;
2)
członkowie zwyczajni nie będący delegatami, którzy uzyskali pisemną aprobatę
zarządu koła na kandydowanie
i zostali zgłoszeni przez komisję wyborczą wy-
braną przez zjazd wojewódzki lub rejonowy oraz zgłoszeni
przez delegatów w
czasie obrad zjazdu, a ich kandydatury zostały przyjęte przez zjazd. Ilość
kandydatów
niebędących delegatami nie może przekroczyć 20 % ogólnej ilości
kandydatów.
§
44
1.
Zwyczajny wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów jest zwoływany przez zarząd
wojewódzki
lub rejonowy
co 4 lata.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu
delegatów zarząd wojewódzki
lub rejonowy powiadamia osoby biorące w nim udział
co najmniej na miesiąc przed terminem Zjazdu.
3.
Wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów obraduje na podstawie każdorazowo uchwalonego
przez siebie
regulaminu obrad zaproponowanego przez zarząd wojewódzki lub
rejonowy.
§
45
1.
Nadzwyczajny wojewódzki lub rejonowy zjazd delegatów jest zwoływany:
1)
z inicjatywy zarządu wojewódzkiego lub rejonowego;
2)
na wniosek:
a)
Zarządu Głównego, w trybie § 32 ust. 2pkt. 17 Statutu;
b)
wojewódzkiej lub rejonowej komisji rewizyjnej;
3)
na pisemny wniosek co najmniej 1/2 ogólnej liczby zarządów kół.
2.
Zarząd wojewódzki lub rejonowy zwołuje nadzwyczajny wojewódzki lub rejonowy
zjazd delegatów w ciągu
2 miesięcy od daty podjęcia uchwały lub otrzymania pisemnego
wniosku. Nadzwyczajny zjazd delegatów
obraduje nad sprawami, dla których został
zwołany.
3.
W nadzwyczajnym wojewódzkim lub rejonowym zjeździe delegatów biorą udział ostatnio
wybrani delegaci z kół
oraz osoby wymienione w § 43, ust. 2, pkt 2 lit.a
Statutu. Po-stanowienia § 44 ust. 2, 3 Statutu stosuje się również
do
nadzwyczajnego wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu delegatów.
§
46
Do
kompetencji wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu delegatów należy:
1)
uchwalanie głównych kierunków działalności organizacji wojewódzkiej lub rejonowej;
2)
rozpatrywanie sprawozdań zarządu wojewódzkiego lub rejonowego, wojewódzkiej lub
rejonowej komisji
rewizyjnej i wojewódzkiego lub rejonowego sądu koleżeńskiego;
3)
ocena działalności organizacji wojewódzkiej lub rejonowej, władz wojewódzkich
lub
rejonowych oraz
podejmowanie uchwał odnoszących się do tej działalności, a
także rozpatrywanie wniosku wojewódzkiej lub
rejonowej komisji rewizyjnej
do-tyczącego udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi;
4)
wybór prezesa oraz członków zarządu wojewódzkiego lub rejonowego, wojewódzkiej
lub rejonowej komisji
rewizyjnej i wojewódzkiego lub rejonowego sądu koleżeńskiego;
5)
wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów; w razie braku możliwości udziału
wybranego delegata w
Krajowym Zjeździe Delegatów, delegatem zostaje kolejny
kandydat, który w wyborach uzyskał największą
liczbę głosów;
6)
podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady zjazdu;
7)
rozpatrywanie odwołań zarządów kół od uchylonych przez zarządy wojewódzkie lub
rejonowe uchwał walnych
zebrań członków kół i ich zarządów;
8)
na wniosek zarządu wojewódzkiego lub rejonowego - nadanie tytułu honorowego
prezesa zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego.
A.
ZARZĄD WOJEWÓDZKI I REJONOWY
§
47
1.
Prezes zarządu wojewódzkiego lub rejonowego wchodzi w skład tego zarządu i jego
prezydium oraz im
przewodniczy.
2.
Zarząd wojewódzki lub rejonowy składa się z 9 – 25 członków.
3.
Zarząd wojewódzki i rejonowy wybiera ze swego składu prezydium w składzie 5 – 9
członków, w tym: 1 – 3
wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
4.
W razie wakatu na stanowisku prezesa zarządu wojewódzkiego lub rejonowego oraz
w przypadkach określonych
w § 21 Statutu dotyczących tej osoby, nowego prezesa
zarządu wojewódzkiego lub rejonowego wybiera
nadzwyczajny wojewódzki lub
rejo-nowy zjazd delegatów w trybie § 45 Statutu.”
5.
Posiedzenia zarządu wojewódzkiego lub rejonowego odbywają się stosownie do
po-trzeb, co najmniej dwa
razy w roku.
6.
Posiedzenia zarządu wojewódzkiego lub rejonowego zwołuje jego prezydium - zawiadamiając
uczestników
co najmniej 10 dni przed
datą posiedzenia, przesyłając im porządek obrad.
§
48
1.
Zarząd wojewódzki lub rejonowy kieruje działalnością organizacji wojewódzkiej
lub rejonowej w okresie między
zjazdami delegatów - zgodnie z postanowieniami
Statutu oraz uchwałami i wytycznymi władz naczelnych,
jak również uchwałami
wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu delegatów. Ponadto odpowiada za swoją pracę
przed zjazdem delegatów oraz Zarządem Głównym.
2.
Do kompetencji zarządu wojewódzkiego i rejonowego, nieposiadającego osobowości
prawnej należy:
1)
wykonywanie uchwał władz naczelnych oraz wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu
delegatów;
2)
ustalanie:
a)
instrukcji wyborczej w sprawie wyborów do władz kół oraz trybu wyboru delegatów
na zjazd
wojewódzki lub rejonowy;
b)
projektu regulaminu obrad wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu delegatów;
3)
uchwalanie planów działalności i budżetu, uwzględniając zalecenia Zarządu Głównego,
jak również
zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania;
4)
podejmowanie współpracy z jednostkami i instytucjami wojskowymi oraz regionalnymi
organami państwowymi
i samorządu terytorialnego;
5)
powoływanie i rozwiązywanie kół;
6)
udzielanie pomocy zarządom kół w pracy oraz koordynowanie
i nadzorowanie ich
działalności;
7)
a) monitorowanie warunków socjalnych, zdrowotnych i kulturalnych członków
Związku, występowanie do
Zarządu Głównego Związku i lokalnych władz z wnioskami
dotyczącymi systemowej poprawy opieki zdrowotnej
i socjalnej emerytów i
rencistów wojskowych oraz ich rodzin;
b)
organizowanie opieki dobrosąsiedzkiej, wolontariatu i koleżeńskiej samopomocy
dla osób chorych i
niedołężnych, ich współmałżonkom, a także pomocy socjalnej
najbardziej potrzebującym;
c)
prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej, rekreacyjno-sportowej i
turystycznej na rzecz środowisk
seniorów, emerytów i rencistów służb mundurowych,
młodzieży, mieszkańców regionu i kraju;
8)
powoływanie komisji problemowych i innych organów pomocniczych oraz ustalanie
zakresu ich działalności;
9)
przedstawianie wniosków o nadanie godności członka honorowego Związku oraz w
sprawie innych wyróżnień
przewidzianych w Statucie, a także udzielanie wyróżnień
we własnym zakresie;
10)
zarządzanie majątkiem i funduszami w ramach budżetu zarządu wojewódzkiego lub
rejonowego oraz
prowadzenie rachunkowości zgodnie z zasadami ustalonymi przez
Zarząd Główny;
11)
rozpatrywanie i zatwierdzanie okresowych sprawozdań prezydium zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego;
12)
rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządów kół;
13)
uchylanie uchwał walnych zebrań członków kół i ich zarządów, jeżeli są
niezgodne z przepisami prawa,
postanowieniami Statutu lub uchwałami władz
naczelnych, wojewódzkich lub rejonowych;
14)
zawieszanie w czynnościach zarządów kół w przypadku stwierdzenia, że ich działalność
jest niezgodna z
przepisami prawa, postanowieniami Statutu lub uchwałami władz
Związku. W razie zawieszenia zarządu koła,
zarząd wojewódzki lub rejonowy
powołuje tymczasowego prezesa – pełnomocnika zarządu wojewódzkiego lub
rejonowego,
który pełni swą funkcję do czasu wyboru nowego prezesa koła i zarządu koła;
15)
informowanie społeczeństwa o działalności związkowej na terenie działania;
16)
składanie sprawozdań ze swej działalności Zarządowi Głównemu oraz na wojewódzkim
lub rejonowym zjeździe
delegatów;
17)
zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych wojewódzkich lub rejonowych zjazdów
delegatów;
18)
przedstawianie wniosku w sprawie nadania przez wojewódzki lub rejonowy zjazd
delegatów
tytułu honorowego
prezesa zarządu wojewódzkiego lub rejonowego;
19)
przekazywanie części składek członkowskich na potrzeby władz naczelnych Związku
na konto bankowe
Zarządu Głównego w określonych terminach i ratach, podając
jednocześnie następujące dane:
a)
stan liczbowy członków organizacji wojewódzkiej lub rejonowej;
b)
liczbę członków organizacji wojewódzkiej lub rejonowej, którzy opłacili składki
członkowskie za cały rok albo
opłacili pierwszą lub drugą ratę.
3.
Zarząd wojewódzki i rejonowy, posiadający osobowość prawną, oprócz kompetencji
wymienionych
w ust.2 może:
1)
zaciągać zobowiązania majątkowe, składać oświadczenia woli, oraz udzielać pełnomocnictw;
2)
zarząd reprezentuje prezes lub wiceprezes oraz skarbnik
§
49
1.
W okresie między posiedzeniami zarządu wojewódzkiego lub rejonowego,
działalnością organizacji wojewódzkiej
kieruje prezydium zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego.
2.
Prezydium zarządu wojewódzkiego lub rejonowego wykonuje zadania zarządu wojewódzkiego
lub rejonowego w
zakresie określonym w § 48, ust. 2, pkt. 1, 4, 6, 7, 10,15,19
Statutu oraz kieruje pracą biura zarządu wojewódzkiego lub rejonowego.
3.
Posiedzenia prezydium zarządu wojewódzkiego lub rejonowego Zwoływane są
stosownie do potrzeb - nie rzadziej niż raz na kwartał.
4.
Posiedzenia prezydium zarządu wojewódzkiego lub rejonowego zwołuje sekretarz
za-rządu wojewódzkiego lub rejonowego na polecenie prezesa. W posiedzeniach
uczestniczą członkowie prezydium i osoby zaproszone przez prezesa zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego. Uczestników posiedzenia powiadamia się o terminie
co najmniej 7 dni przed datą posiedzenia.
5.
Prezydium zarządu wojewódzkiego lub rejonowego składa zarządowi wojewódzkiemu
lub rejonowemu sprawozdania ze swej działalności, a podjęte decyzje przedstawia
do akceptacji na najbliższym posiedzeniu zarządu wojewódzkiego.
B.
WOJEWÓDZKA I REJONOWA KOMISJA REWIZYJNA
§
50
1. Wojewódzka i rejonowa komisja rewizyjna jest organem kontrolnym organizacji
wojewódzkiej lub rejonowej
Związku.
2.
Wojewódzka lub rejonowa komisja rewizyjna składa się z 3 – 7 członków.
3.
Wojewódzka lub rejonowa komisja rewizyjna wybiera ze swego składu
przewodniczące-go, wiceprzewodniczącego
i sekretarza - stanowiących prezydium
komisji.
§
51
Do
kompetencji wojewódzkiej lub rejonowej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrola stanu realizacji przez zarząd wojewódzki lub rejonowy oraz zarządy kół
po-stanowień Statutu Związku,
przyjętej uchwały programowej Krajowego Zjazdu
Delegatów, wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu delegatów
oraz postanowień
zawartych w innych dokumentach uchwalonych przez Zarząd Główny oraz zarząd
wojewódzki
lub rejonowy;
2)
kontrola, co najmniej raz w roku całokształtu działalności zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego oraz zarządów
kół, przede wszystkim jego gospodarki
finansowej, w tym sprawdzenia z rozliczenia otrzymanych dotacji
budżetowych,
planu dochodów i wydatków oraz rachunkowości - w aspekcie ich zgodności z
wytycznymi
Zarządu Głównego;
3)
na podstawie wyników kontroli przygotowanie i złożenie zarządowi wojewódzkiemu
lub rejonowemu dorocznej
informacji dotyczącej działalności i wykonania budżetu
oraz wyników kontroli;
4)
z przeprowadzonej kontroli przesyłanie informacji oceniającej działalność i
wykonanie budżetu oraz wyników
tej kontroli do Głównej Komisji Rewizyjnej;
5)
przedstawienie sprawozdania na wojewódzkim lub rejonowym zjeździe delegatów
wraz z oceną całokształtu
działalności statutowej oraz stanu gospodarki
finansowej, a także złożenie wniosku w sprawie udzielenia
absolutorium
ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu lub rejonowemu;
6)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych kół;
7)
organizowanie szkoleń dla przewodniczących komisji rewizyjnych kół;
8)
uczestniczenie przewodniczącego lub upoważnionego przedstawiciela (członka) wojewódzkiej
lub rejonowej
komisji rewizyjnej - z głosem doradczym - w posiedzeniach zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego i ich
prezydium;
9)
badanie i opracowywanie stanowisk w sprawach wniosków, skarg i zażaleń odnoszących
się do działalności
władz i organów organizacji wojewódzkiej lub rejonowej, a
napływających od członków Związku;
10)
udzielanie pomocy komisjom rewizyjnym kół przy opracowywaniu szczegółowych
zasad ich działania;
11)
występowanie z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego wojewódzkiego lub
rejo-nowego zjazdu delegatów.
Do
kompetencji wojewódzkiej lub rejonowej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrola stanu realizacji przez zarząd wojewódzki lub rejonowy oraz zarządy kół
po-stanowień Statutu Związku,
przyjętej uchwały programowej Krajowego Zjazdu
Delegatów, wojewódzkiego lub rejonowego zjazdu delegatów
oraz postanowień
zawartych w innych dokumentach uchwalonych przez Zarząd Główny oraz zarząd
wojewódzki lub rejonowy;
2)
kontrola, co najmniej raz w roku całokształtu działalności zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego oraz
zarządów kół, przede wszystkim jego gospodarki
finansowej, w tym sprawdzenia z rozliczenia otrzymanych
dotacji budżetowych,
planu dochodów i wydatków oraz rachunkowości - w aspekcie ich zgodności z
wytycznymi
Zarządu Głównego;
3)
na podstawie wyników kontroli przygotowanie i złożenie zarządowi wojewódzkiemu
lub rejonowemu dorocznej
informacji dotyczącej działalności i wykonania budżetu
oraz wyników kontroli;
4)
z przeprowadzonej kontroli przesyłanie informacji oceniającej działalność i
wykonanie budżetu oraz wyników
tej kontroli do Głównej Komisji Rewizyjnej;
5)
przedstawienie sprawozdania na wojewódzkim lub rejonowym zjeździe delegatów
wraz z oceną całokształtu
działalności statutowej oraz stanu gospodarki
finansowej, a także złożenie wniosku w sprawie udzielenia
absolutorium
ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu lub rejonowemu;
6)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych kół;
7)
organizowanie szkoleń dla przewodniczących komisji rewizyjnych kół;
8)
uczestniczenie przewodniczącego lub upoważnionego przedstawiciela (członka) wojewódzkiej
lub rejonowej
komisji rewizyjnej - z głosem doradczym - w posiedzeniach zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego i ich
prezydium;
9)
badanie i opracowywanie stanowisk w sprawach wniosków, skarg i zażaleń odnoszących
się do działalności
władz i organów organizacji wojewódzkiej lub rejonowej, a
napływających od członków Związku;
10)
udzielanie pomocy komisjom rewizyjnym kół przy opracowywaniu szczegółowych
zasad ich działania;
11)
występowanie z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego wojewódzkiego lub
rejo-nowego zjazdu delegatów.
C.
WOJEWÓDZKI I REJONOWY SĄD KOLEŻEŃSKI
§
52
1.
Wojewódzki i rejonowy sąd koleżeński składa się z 3 – 7 członków.
2.
Wojewódzki lub rejonowy sąd koleżeński wybiera ze swego składu
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego
i sekretarza - stanowiących ich prezydium.
§
53
1.
Do kompetencji wojewódzkiego lub rejonowego sądu koleżeńskiego należy orzekanie
w sprawach dotyczących
członków kół.
2.
Wojewódzki i rejonowy sąd koleżeński rozpatruje sprawy w trzyosobowych
zespołach orzekających.
3.
Od orzeczeń wojewódzkiego lub rejonowego sądu koleżeńskiego przysługuje
odwoła-nie do Głównego Sądu
Koleżeńskiego w terminie 30 dni od daty doręczenia
orzeczenia.
4.
Wojewódzki i rejonowy sąd koleżeński składa sprawozdanie ze swej działalności
wojewódzkiemu lub rejonowemu
zjazdowi delegatów.
5.
Wojewódzki i rejonowy sąd koleżeński stosuje kary organizacyjne, o których mowa
w § 22.
6.
Przewodniczący wojewódzkiego lub rejonowego sądu koleżeńskiego lub upoważniony
przedstawiciel ma prawo
uczestniczyć w posiedzeniach zarządu wojewódzkiego lub
re-jonowego i jego prezydium oraz wojewódzkiej
lub rejonowej komisji
rewizyjnej.
Rozdział VII
KOŁA ZWIĄZKU
§
54
1.
Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Związku są koła:
1)
koła mogą być zakładane przy jednostkach i instytucjach wojskowych, jednostkach
służb mundurowych,
organach administracji rządowej, organach samorządu terytorialnego
oraz innych jednostkach organizacyjnych
posiadających osobowość prawną. Koła
mogą również funkcjonować samodzielnie. Mogą mieć zasięg:
dywizyjny, brygadowy,
batalionowy (równorzędny), powiatowy, miejski, miejsko – gminny, gminny,
dzielnicowy,
zakładowy;
2)
koła mogą przyjmować: nazwy, imiona, numery. Uchwałę w tej sprawie podejmuje
walne zebranie członków
koła na wniosek zarządu koła. Uchwała wymaga zatwierdzenia
przez zarząd wojewódzki lub rejonowy Związku.
2.
W celu zorganizowania koła jest wymagana liczba co najmniej 7 członków.
3.
Założenie koła następuje na podstawie zatwierdzonego przez zarząd wojewódzki
lub rejonowy Związku wniosku
komitetu organizacyjnego.
4.
We wniosku komitetu organizacyjnego należy ująć: nazwę koła, przewidywany teren
działania, jednostkę
patronacką, imiona i nazwiska członków komitetu
założycielskiego, adres władz koła oraz stwierdzenie, że znają
statut Związku
i inne dokumenty dotyczące tworzonego koła.
5.
Członkowie zrzeszeni w kołach, kierując się postanowieniami Statutu, w ramach
społecznej działalności realizują
cele Związku.
6.
Zarząd wojewódzki lub rejonowy Związku rozwiązuje koło, gdy:
1)
nie jest spełniony warunek podany w ust. 2;
2)
walne zebranie członów koła podjęło uchwałę o samorozwiązaniu koła;
3)
członkowie koła w sposób rażący nie przestrzegają postanowień §15 Statutu;
4)
po zakończeniu czteroletniej kadencji władz koła - dwa kolejne walne zebrania członków
koła nie wybiorą
prezesa koła, członków zarządu i komisji rewizyjnej;
5)
władze koła zaprzestały działalności statutowej.
§
55
Władzami
koła Związku są:
1)
walne zebranie członków;
2)
zarząd koła;
3)
komisja rewizyjna koła.
A.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW KOŁA
§
56
1.
Walne zebranie członków koła jest najwyższą władzą koła.
2.
Walne zebrania członków koła odbywają się zgodnie z planem zarządu, co najmniej
raz na kwartał.
3.
Walne zebrania członków koła mogą być zwoływane również na wniosek Zarządu Głównego,
zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego, komisji rewizyjnej koła lub 1/3
liczby członków koła.
4.
Walne zebrania sprawozdawczo-wyborcze członków koła odbywają się co 4 lata, a
walne zebrania
sprawozdawcze co roku.
5.
O terminie zebrań i porządku obrad, o których mowa w ust. 3 i 4 - zarząd koła
zawiadamia członków koła,
władze wojewódzkie lub rejonowe i osoby zaproszone 14
dni przed datą zebrania.
6.
Członkowie władz naczelnych , wojewódzkich lub rejonowych - jeśli nie są
członkami koła - mogą brać udział
w walnych zebraniach członków koła z głosem
doradczym.
7.
Uchwały walnego zebrania członków koła są przyjmowane w jawnym głosowaniu
zwykłą większością głosów
przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby
uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie.
W drugim terminie, który może
być wyznaczony pół godziny później tego samego dnia, zebranie może skutecznie
obradować bez względu na liczbę uczestników.
§
57
1.
Do kompetencji walnego zebrania sprawozdawczo-wyborczego członków koła należy:
1)
ocena działalności koła, rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu koła
i komisji rewizyjnej za
czteroletnią kadencję oraz udzielenie absolutorium ustępującemu
zarządowi;
2)
uchwalanie planów działania przedstawionych przez zarząd koła;
3)
podejmowanie uchwał dotyczących działalności koła, a wnoszonych pod obrady walnego
zebrania
członków koła;
4)
wybór prezesa koła, członków zarządu i komisji rewizyjnej koła. Walne zebranie
sprawozdawczo-wyborcze
członków koła określa tryb wyboru prezesa koła - przez
wszystkich członków lub przez zarząd koła - oraz tryb
głosowania: tajny lub
jawny;
5)
wybór delegatów na wojewódzki lub rejonowy zjazd Związku według zasad określonych
przez zarząd
wojewódzki lub rejonowy;
6) podejmowanie uchwał w sprawach wnoszonych pod obrady;
7)
nadawanie tytułu honorowego prezesa koła.
2.
Do kompetencji walnego zebrania sprawozdawczego członków koła należy:
1)
ocena działalności koła, rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu koła
i komisji rewizyjnej za dany rok;
2)
uchwalanie planów działania i budżetu koła na następny rok oraz zatwierdzanie
sprawozdań z ich wykonania;
3)
informowanie przez zarząd koła o przyjęciu do koła nowych członków zwyczajnych;
4)
rozpatrywanie odwołań od:
a)
odmowy przyjęcia do Związku;
b)
kar wykluczenia ze Związku - wymierzonych przez zarząd koła;
5)
podejmowanie uchwał w sprawach zgłoszonych pod obrady.
3.
Do kompetencji walnego zebrania członków koła należy:
1)
analizowanie bieżącej działalności koła;
2)
uchwalanie bieżących planów działania;
3)
informowanie przez zarząd koła o przyjęciu do koła nowych członków zwyczajnych;
4)
rozpatrywanie odwołań od:
a)
odmowy przyjęcia do Związku;
b)
kar wykluczenia ze Związku - wymierzonych przez zarząd koła;
5)
podejmowanie uchwał w sprawach zgłoszonych pod obrady.
B.
ZARZĄD KOŁA
§
58
1.
Zarząd koła składa się z 2-11 członków.
2.
Zarząd koła wybiera ze swego składu sekretarza i skarbnika. W większych kołach
można wybrać 1-2
wiceprezesów. Wybór prezesa koła przez zarząd koła następuje w
przypadku podjęcia takiej decyzji przez
walne zebranie członków.
3.
Posiedzenia zarządu koła odbywają się według planu ustalonego przez zarząd
koła, co najmniej raz na kwartał.
§
59
1.
Zarząd koła kieruje bieżącą działalnością koła między walnymi zebraniami członków.
2.
Do kompetencji zarządu koła należy:
1)
wykonywanie uchwał władz Związku;
2)
reprezentowanie członków koła oraz działanie w ich imieniu wobec władz Związku,
lokalnych organów władzy
publicznej, szefów instytucji i dowódców jednostek wojskowych,
przy których działa koło oraz innych organizacji
społecznych w danej miejscowości;
3)
opracowywanie projektu planu działania i budżetu koła;
4)
zarządzanie majątkiem i funduszami koła zgodnie z zasadami ustalonymi przez
Zarząd Główny;
5)
organizowanie:
a)
walnych zebrań członków na temat bieżących zagadnień społeczno-ekonomicznych
oraz poświęconych
tematyce obronnej i historycznej;
b)
spotkań z przedstawicielami organów władzy publicznej, instytucji i jednostek
wojskowych oraz innych
organizacji społecznych, a także ludźmi kultury, nauki i
innych dziedzin;
c)
podróży wojskowo-historycznych i krajoznawczych;
d)
imprez kulturalnych i rekreacyjnych dla członków koła i ich rodzin;
e)
rocznic pożycia małżeńskiego i jubileuszy swoich członków oraz innych imprez
towarzyskich;
6)
podejmowanie działań w celu pozyskania nowych członków Związku;
7)
przyjmowanie na członków zwyczajnych Związku i przedstawianie o tym informacji
na najbliższym walnym
zebraniu członków koła;
8)
a) monitorowanie warunków socjalnych, zdrowotnych i warunków życia członków
koła oraz uczestniczenie w
działaniach zmierzających do ich poprawy,
występowanie do zarządu wojewódzkiego lub rejonowego Związku
oraz właściwych
ośrodków pomocy społecznej z wnioskami w tych sprawach;
b)
organizowanie opieki dobrosąsiedzkiej, wolontariatu i koleżeńskiej samopomocy
dla osób chorych i
niedołężnych, ich współmałżonkom, występowanie do właściwego
wojskowego organu emerytalnego oraz
Fundacji Pomocy Emerytom i Rencistom
Wojskowym o udzielenie pomocy socjalnej w przypadkach losowych;
9)
prowadzenie ewidencji członków koła oraz zbieranie składek członkowskich;
10)
przedstawianie zarządom wojewódzkim lub rejonowym wniosków o wyróżnienia
członków koła;
11)
rozpatrywanie spraw związanych z naruszeniem przez członków koła postanowień
Statutu i uchwał władz
Związku oraz wymierzanie kar wymienionych w § 22
Statutu;
12)
składanie sprawozdań ze swej działalności na walnych zebraniach członków koła
oraz zarządowi
wojewódzkiemu lub rejonowemu;
13)
zwoływanie walnych zebrań członków koła.
§
60
1.
Zarząd koła jest zobowiązany do prowadzenia rachunkowości zgodnie z wytycznymi
Zarządu Głównego.
2.
Wysokość części składki członkowskiej na potrzeby władz koła na następny rok
ustala walne zebranie członków
koła na wniosek zarządu koła, do 30 listopada
roku poprzedniego.
3.
Zarząd koła w szczególnych przypadkach może zastosować ulgi, a nawet zwolnić
poszczególnych członków z
opłaty części składki członkowskiej przeznaczonej
na potrzeby władz koła.
4.
Koło rozlicza się w określonych terminach i ratach z części składek
członkowskich wobec właściwego zarządu
wojewódzkiego lub rejonowego biorąc za
podstawę wysokość części składki członkowskiej:
1)
na potrzeby władz naczelnych Związku;
2)
na potrzeby władz wojewódzkich lub rejonowych Związku. Należne środki finansowe
zarząd koła przekazuje do
zarządu wojewódzkiego lub rejonowego w określonych
terminach i ratach, podając jednocześnie następujące
dane:
a)
stan liczbowy członków koła;
b)
liczbę członków koła, którzy opłacili składki członkowskie za cały rok albo
opłacili pierwszą lub drugą ratę.
C.
KOMISJA REWIZYJNA KOŁA
§
61
1.
Komisja rewizyjna koła składa się z 2-5 członków. W małych kołach (7-10
członków) dopuszcza się
funkcjonowanie jednoosobowego organu kontrolnego.
2.
Komisja rewizyjna koła wybiera ze swego składu przewodniczącego. W zależności
od liczby członków może
wybrać inne osoby funkcyjne.
§
62
Do
kompetencji komisji rewizyjnej koła należy:
1)
kontrolowanie raz w roku całokształtu działalności koła i jego zarządu ze
szczególnym uwzględnieniem
gospodarki finansowej i majątku koła oraz dyscypliny
opłacania składek członkowskich zgodnie z przyjętymi
uchwałami i
postanowieniami władz Związku;
2)
składanie zastrzeżeń w stosunku do projektów uchwał, postanowień i
przedsięwzięć zarządu koła w przypadku stwierdzenia, że mogą one spowodować
szkody w działalności koła;
3)
wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w
działalności oraz określenie terminu
i sposobu ich usunięcia;
4)
informowanie na bieżąco zarządu koła o stwierdzonych niedociągnięciach;
5)
składanie sprawozdań z całokształtu swojej działalności na walnym zebraniu
(sprawozdawczo-wyborczym
i sprawozdawczym) członków koła oraz wniosków
udzielenie lub nie udzielenie absolutorium ustępującemu
zarządowi koła.
6)
występowanie z żądaniem zwołania walnego zebrania członków koła w przypadkach
działań zarządu koła
niezgodnych z prawem, Statutem lub uchwałami władz
Związku;
7)
wypracowywanie stanowiska komisji rewizyjnej w sprawach wniosków, skarg i
zażaleń odnoszących się do
działalności władz koła, a napływających od członków
Związku;
8)
przesłanie sprawozdania z przeprowadzonej kontroli koła do wojewódzkiej lub
rejonowej komisji rewizyjnej.
ROZDZIAŁ
VIII
MAJĄTEK
I FUNDUSZE ZWIĄZKU
§
63
1.
Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
2.
Do nabywania i zbywania praw majątkowych oraz zaciągania zobowiązań w imieniu
Związku upoważniony jest
Zarząd Główny, z wyłączeniem możliwości:
1)
udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkowych Związku w
stosunku do członków Związku,
członków jego organów lub pracowników Związku, a
także osób, z którymi pracownicy pozostają w związku
małżeńskim albo w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, konkubinacie, pokrewieństwa
lub
powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu
przysposobienia, opieki lub
kurateli - zwanych dalej osobami bliskimi;
2)
przekazywania majątku Związku na rzecz członków Związku, członków organów
Związku lub pracowników
oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w
stosunku do osób trzecich zwłaszcza jeżeli przekazanie
to następuje
bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3)
wykorzystywania majątku Związku na rzecz członków, członków organów Związku lub
pracowników oraz
ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób
trzecich, chyba, że wykorzystanie to wynika
bezpośrednio ze statutowego celu
Związku;
4)
dokonywania zakupu towarów lub usług na szczególnych zasadach od podmiotów, w
których uczestniczą
członkowie Związku, członkowie jego organów lub pracownicy
oraz ich osoby bliskie.
5)
Zarządy wojewódzkie lub rejonowe nieposiadające osobowości prawnej, mogą nabywać, zbywać lub
obciążać majątek nieruchomy Związku jedynie na podstawie pisemnego
upoważnienia Zarządu Głównego.
§
64
1.
Majątek Związku powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów,
do-chodów z działalności
własnej, dochodów z majątku Związku oraz ofiarności
społecznej.
2.
Składkę członkowską określa się kwotowo. Składka członkowska składa się z
trzech części:
1)
na potrzeby władz naczelnych Związku;
2)
na potrzeby władz wojewódzkich lub rejonowych Związku;
3)
na potrzeby władz koła Związku;
4)
wysokość części składki członkowskiej na następny rok ustalą:
a)
pkt 1 i 2 - Zarząd Główny Związku do 30 września roku poprzedniego;
b)
wysokość części składki członkowskiej (pkt.3 na potrzeby władz koła) na następny
rok ustala walne
zebranie członków koła, na wniosek zarządu koła do 30
listopada roku poprzedniego.
3.
Związek może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności
publicznej z zachowaniem
obowiązujących przepisów wprawa.
3a.
Jednostki organizacyjne Związku mogą, na podstawie udzielonych
pełnomocnictw, składać oferty na realizację zadań publicznych, składać oświadczenia woli oraz przyjmować
pełnomocnictw, składać oferty na realizację zadań publicznych, składać oświadczenia woli oraz przyjmować
dotacje.
4.1)
Związek może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych
w odrębnych przepisach,
w obszarach:
a)
58.14.Z - wydawanie czasopism,
b)
58.11.Z - wydawanie książek,
c)
58.19.Z - pozostała działalność wydawnicza,
d)
58.13.Z - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
e)
49.52.Z – sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb, szkła prowadzona w wyspecjalizowanych
sklepach,
f)
66.29.Z - pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia,
g)
85.60.Z - działalność wspomagająca edukację.
2)
Związek może zawiązywać spółki do prowadzenia działalności gospodarczej;
3)
decyzję o rozpoczęciu oraz o zaprzestaniu prowadzenia działalności
gospodarczej, a także jej formie może podjąć
Zarząd Główny w drodze uchwały,
większością
2/3
głosów, po zasięgnięciu opinii Głównej Komisji Rewizyjnej;
4)
dochód z działalności gospodarczej wykorzystywany jest do realizacji celów
statutowych. Nie może być
przeznaczony do podziału między członków Związku.
5.1)
Przychody uzyskane przez Zarząd Główny Związku powinny być zaewidencjonowane, a
koszty odpowiednio
udokumentowane w dokumentach finansowych - zgodnie z ustawą
z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości
(Dz. U. z 1994r.nr 121 poz. 591 z późn.
zm.);
przychody
uzyskane przez wszystkie pozostałe szczeble
organizacyjne Związku powinny być
zaewidencjonowane, a koszty odpowiednio udokumentowane w
dokumentach
finansowych zgodnie z wewnętrzną instrukcją Związku o gospodarce finansowej i
rachunkowości;
2) Zarząd
Główny, zarządy wojewódzkie i rejonowe powinny przechowywać środki finansowe na
wybranych
kontach bankowych, na rachunkach bieżących (terminowych);
3) zarządy
kół mogą przechowywać środki finansowe na wybranych kontach bankowych, na rachunkach
bieżących (terminowych).
6.
Związek może prowadzić nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego,
określoną w odrębnych
przepisach, w obszarach:
1)
79.12.Z - organizacja wycieczek krajoznawczych oraz innych form wypoczynku i
rekreacji dla członków
Związku, ich rodzin oraz innych stowarzyszeń;
2)
85.59.B - organizacja zajęć edukacyjnych, sportowych, seminariów, szkoleń i
warsztatów dla członków Związku
oraz ich rodzin mających na celu między innymi
dokształcanie, poszerzanie wiedzy, edukację oraz wychowanie;
3)
85.60.Z - działania edukacyjne i kulturalne wspomagające wszechstronny rozwój
seniorów;
4)
88.10.Z - podejmowanie działań na rzecz niepełnosprawnych i obłożnie chorych
emerytów i rencistów oraz
członków ich rodzin między innymi poprzez ochronę i
promocję zdrowia, pomoc socjalną i materialną;
5)
90.04.Z - działania na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
6)
93.29.B – działalność rozrywkowa i rekreacyjna; organizowanie różnych atrakcji
rozrywkowych i rekreacyjnych,
takich jak: gry, pokazy, wystawy tematyczne i
inne imprezy, poza pomieszczeniami i innymi miejscami o
zamkniętej przestrzeni;
7)
94.12.Z współpraca z krajowymi i zagranicznymi oraz międzynarodowymi organizacjami
zajmującymi się
sprawami ochrony i obrony praw człowieka;
8)
94.99.Z - działalność wspomagająca rozwój wspólnot, a także rozwijania
kontaktów i współpracy między
społecznościami, mającą na celu podtrzymywanie
tradycji narodowych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój
świadomości
narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
9)
96.03.Z - otaczanie opieką mogił oraz miejsc pamięci zmarłych i poległych
żołnierzy.
7.
Decyzję o podjęciu odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz jej
obszarach i for-mach podejmuje Zarząd
Główny w formie uchwały większością 2/3
głosów, po zasięgnięciu opinii Głównej Komisji Rewizyjnej.
8.
Dochód z tej działalności może być przeznaczony wyłącznie do prowadzenia działalności
pożytku publicznego.
§
65
1.
Fundusze Związku przeznacza się na działalność statutową.
2.
Podstawę gospodarki finansowej Zarządu Głównego, zarządów wojewódzkich i
rejo-nowych oraz kół stanowią
budżety uchwalane przez odpowiednie zarządy i
walne ze-brania członków kół.
§
66
1.
Do reprezentacji i zapewnienia ważności oświadczeń w zakresie praw i zobowiązań
majątkowych Związku
oraz udzielania pełnomocnictw są wymagane współdziałanie
oraz podpisy Prezesa Związku lub Wiceprezesa
albo Sekretarza Generalnego i
Skarbnika /Wiceprezesa Zarządu Głównego.
2.
Zarządy wojewódzkie i rejonowe nieposiadające osobowości prawnej, mogą składać
oświadczenia dotyczące
reprezentacji oraz zobowiązań majątkowych w granicach
umocowania ich przez Zarząd Główny.
3.
Zarząd wojewódzki i rejonowy, posiadający osobowość prawną może:
1)
zaciągać zobowiązania majątkowe, składać oświadczenia woli, oraz udzielać
pełnomocnictw;
2)
zarząd reprezentuje prezes lub wiceprezes oraz skarbnik
Rozdział
IX
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU
§
67
1.
Statut i jego zmiany uchwala Krajowy Zjazd Delegatów większością 2/3 głosów
przy obecności co najmniej
połowy uprawnionych do głosowania.
2.
Zarząd Główny zawiadamia niezwłocznie sąd rejestrowy o zmianie
Statutu.
§
68
Rozwiązanie
Związku Żołnierzy Wojska Polskiego może nastąpić;
1)
na podstawie uchwały Krajowego Zjazdu Delegatów większością 2/3 głosów, przy
obecności co najmniej
połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie
lub w drugim terminie, który może być wyznaczony
pół godziny później, tego
samego dnia, bez względu na liczbę delegatów;
2)
na podstawie postanowienia Sądu.
§
69
1.
W przypadku rozwiązania Związku na podstawie uchwały Krajowego Zjazdu Delegatów
likwidatorami są
wyznaczeni przez Zjazd członkowie Zarządu Głównego.
2.
W razie rozwiązania Związku przez Sąd zarządza on jego likwidację i wyznacza
likwidatora.
3.
W procesie likwidacji mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7
kwietnia 1989 r. prawo o
stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855, z
późn. zm.).
Rozdział X
PRZEPISY KOŃCOWE
§
70
Zarząd
Główny powiadomi niezwłocznie zarządy wojewódzkie i rejonowe Związku i prześle
im nowy Statut po otrzymaniu zawiadomienia od Krajowego Sądu Rejestrowego o
wpisaniu zmian do Krajowego Rejestru Sądowego.
XII
Krajowy Zjazd Delegatów Związku Żołnierzy Wojska Polskiego
Powiadomienie z dnia 11.09.2022 r.
KRAJOWY REJESTR SĄDOWY
Stan na dzień 07.09.2022 godz. 18:03:50
Stan na dzień 07.09.2022 godz. 18:03:50
Numer KRS: 0000141267
Informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu
Z REJESTRU STOWARZYSZEŃ, INNYCH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH,
FUNDACJI ORAZ SAMODZIELNYCH PUBLICZNYCH ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ.
Z REJESTRU STOWARZYSZEŃ, INNYCH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH,
FUNDACJI ORAZ SAMODZIELNYCH PUBLICZNYCH ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ.